[1902-1972]

Julius Schloss

Julius Schloss (3 mei 1902, Saarlouis, Duitsland - 26 October 1972, Woodstock,USA), joods componist in Wenen, Shanghai en de Verenigde Staten, studeerde aan het 'Hoch Konservatorium' in Frankfurt en werd, na een vervolgstudie bij Alban Berg diens assistent, uitgever en vriend. Schloss redigeerde Bergs opera Wozzeck en zijn Lyrische Suite voor strijkkwartet.
Gedurende deze tijd, schreef Schloss verschillende significante werken waaronder een Eerste Strijkkwartet, een Pianosonate en een Requiem voor koor en slagwerk, waarvoor hem de 'Emil - Hertzka Gedächtnis Preis' in 1933 toegekend.
Zijn carrière was veelbelovend begonnen met uitvoeringen op festivals van de ISCM (1929 Geneve/Duisburg, 1932 Wenen, 1933 Straatsburg) en een uitvoering van liederen voor de Nederlandse radio.
Van de uitvoering van zijn Eerste Strijkkwartet op het ISCM-festival in Genève deed de Nederlandse componist Willem Pijper, die met o.a. Ravel in de jury zat, verslag : "De kamermuziek bracht de meeste verrassingen. Het ééndelige strijkkwartet van Julius Schloss kon geen genade vinden in de oren der internationale verslaggevers. Het is evenwel een van de belangrijkste stukken die de laatste jaren voor het strijkkwartet geschreven zijn. Schloss is nog wat dogmatisch in zijn Schönbergisme, zeer abstract in zijn melodiek; hij zegt de dingen nog te ingewikkeld. Ik vermoed echter dat wij meer van hem horen zullen : hij is een ernstig werker en een origineel denker".

Na de annexatie van Oostenrijk door de nazi's (1938), werd de jood Schloss korte tijd geïnterneerd in het concentratiekamp Dachau, maar werd weer vrij gelaten en wist met de boot Shanghai te bereiken.
Hij onderhield zichzelf aldaar jarenlang met akkordeonspelen in bars en café's, totdat hij, tegen het einde van zijn verblijf in Shanghai (1947) werd benoemd tot compositieleraar aan het plaatselijk conservatorium. In deze hele periode componeerde Schloss niet.

In 1948 vestigde Schloss zich in Belleville, New Jersey/VS, waar zijn broer Oskar al enige jaren woonde, en verkreeg het Amerikaans staatsburgerschap in 1954.
Ondanks zijn veelbelovende verleden in Europa, lukte het Schloss lange tijd niet om in zijn nieuwe vaderland een positie als leraar of redacteur bij een uitgeverij te verwerven. Uiteindelijk kreeg hij aan het plaatselijke 'College' een aanstelling als theorieleraar.
Zijn werken werden sporadisch uitgevoerd, mede dankzij zijn oude vriend, de pianist Karl Steiner. Niettemin bleef hij tot zijn dood actief als componist.

(uitvoerige biografie in Duitse versie op deze website)


De Canadese McGill University in Montréal beheert een uitgebreide nalatenschap van Schloss (zie onder).
Foto's welwillend ter beschikking gesteld door de Julius Schloss Collection, ( S4.7 F14 sc 495 / S5.1F11 sc193), Marvin Duchow Music library, McGill University, Montreal, Quebec.


Julius Schloss Collection
Marvin Duchow Music Library
Collection Summary
Title:
Julius Schloss Collection
Span Dates:
1920 – 1973
Creator: Schloss, Julius, 1902 – 1973
Language:
Collection material in Dutch, English, French, German, Italian, Japanese, and Mandarin.
Repository:
Marvin Duchow Music Library, Schulich School of Music, McGill University,
Montréal, Québec, Canada
Abstract:
The Julius Schloss Collection consists of compositions, sketches, studies and analyses by the German-Jewish composer Julius Schloss, as well as correspondence, clippings, programs, reviews, photographs, and library of books and scores.
Of particular interest are valuable artefacts of Bergiana, including a handwritten Baudelaire poem in Alban Berg’s hand that served as the “secret poem” to the Lyric Suite, and documents pertaining to Schloss’s experiences in exile in Shanghai and the United States.
http://www.mcgill.ca/library/find/subjects/music/special/julius-schloss


bibl.: Hartmut Krones (Vienna) : article in Folkwang Studien, Volume 8, George Olms Publishing Company, Hildesheim - Zürich - New York, 2009