Nadat Revueltas in 1937/38 bijna drie maanden in Spanje was geweest, ontmoette hij op de boot terug een kameraad, de dichter Carlos Pellicer, die ook zijn steun had betuigd aan het Spaanse verzet. Op drie gedichten uit de bundel Hora de Junio van Pellicer schreef Revueltas muziek en gaf het de titel Tres Sonetos. Het is niet bekend of, dan wel op welke wijze, het in Revueltas’ bedoeling lag dat de gedichten samen met de muziek zouden worden voorgedragen. De door de Ebony Band gespeelde versie werd uitgegeven in 1958 door José Ives Limantour. Deze Limantour was geboren in Parijs in 1919, als zoon van Mexicaanse ouders die waren uitgeweken naar Frankrijk na de revolutie van 1910.
In 1939 keerde de jonge Limantour terug naar Mexico en leerde Revueltas kennen, kort voor diens dood. Ruim vijftien jaar later wijdde hij zich aan het redigeren en uitgeven van onuitgegeven of zelfs onvoltooide werken van Revueltas, echter niet zonder – soms vérgaande - eigen inbreng.
Wat betreft de Tres Sonetos veranderde hij de oorspronkelijke instrumentatie en voegde hij twee tussenspelen en een epiloog toe. Het muzikale materiaal voor deze stukken ontleende hij aan de muziek die Revueltas in 1939 voor de film La noche de los Mayas (The night of the Mayas) schreef.