Tot de vele composities van Ullmann die niet bewaard zijn gebleven, behoort ook zijn liederencyklus 'Sieben Serenaden, für Gesang und 12 Instrumente'. Dit werk was in 1929 in Praag in première gegaan en korte tijd later nogmaals uitgevoerd in Frankfurt. Hans Rosbaud was de dirigent.
Ook enkele jaren daarvoor had Ullmann reeds een liederencyklus met begeleiding van een instrumentaal ensemble geschreven, waarvan eveneens de muziek verloren is gegaan.
Dit wetende, heeft de Ebony Band in 1994 het initiatief genomen om een wél bewaard gebleven liederencyklus, oorspronkelijk geschreven voor zang en piano, te laten instrumenteren voor een gelijksoortig instrumentaal ensemble als dat van de 'Sieben Serenaden'. De keuze viel op de 'Sechs Lieder op. 17' naar teksten van de antroposofische dichter Albert Steffen, die Ullmann in 1937 schreef.
De opdracht voor de instrumentatie ging naar 'meester'-instrumentator Geert van Keulen, componist, vm. basklarinettist van het Kon. Concertgebouworkest en hoofdleraar compositie en instrumentatie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
De première vond plaats in het Amsterdamse Concertgebouw op 15 oktober 1994 door de Ebony Band o.l.v. Werner Herbers m.m.v. de mezzo-sopraan Ingrid Kappelle.
Deze ensembleversie werd enkele jaren later door Schott Musikverlag uitgegeven en op cd gezet door Julia Banse met het Gürzenich Orchester o.l.v. James Conlon (Capriccio)
In april 2013 heeft ook de Ebony Band, m.m.v. de Sloweense mezzosopraan Barbara Kozelj, een opname uitgebracht.