Archief
In the Spotlight, Actueel
Succesvol concert op 25 april in Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ. ***** in Volkskrant
Voor een zeer goed gevulde zaal gaf de Ebony Band een succesvol concert in het Muziekgebouw aan 't IJ (MGIJ). Met 20 musici, zeven solisten en geprojecteerde foto- en filmbeelden, was de avond een theatraal gebeuren dat op beeld is vastgelegd en t.z.t. op TV zal worden vertoond.
Tevens werd de nieuwste cd 'Around Prague 1922-1937' met werken van Miroslav Ponc, E.F.Burian, Hanns Schimmerling, Alois Hába en Viktor Ullmann gepresenteerd. Zeven composities van deze cd zijn plaatpremières.
Op de foto, vanuit de zaal genomen, Loes Luca in Erwin Schulhoffs 'Sonata Erotica'.
PROGRAMMA
Matyas Seiber : 77 breaks für Schlagzeug (1928)
L.Gruenberg : Jazz Masks (Chopin Nocturne / Valse) (!925/1929)
Matyas Seiber : 2 Jazzolettes (1929/1932)
Proloog (declamatie) (1’) op beeldscherm
Schulhoff : Bassnachtigall (1922)
Jerzy Fitelberg : Tango (violophone + pno.) (1929) + film
Schulhoff : 3 Tango’s (1922/1927)
Schulhoff : Sonata Erotica (1919) + projectie
Schulhoff : Susi (vl. + pno) (1937) + film
Proloog (declamatie) op beeldscherm
Schulhoff : 3 Pittoresken (pno solo) (1919) + projectie
Schulhoff : The syncopator’s Peter (trb. + piano) (ca.1934) + film
Wolpe : Suite from the 20s I. Tanz (Charleston) II. Tango für Irma
III. Rag-Caprice (1927/1929)
======= CD PRESENTATIE =======
----- PAUZE -----
projectie + geluidsfragment (interview Carisi)
Johnny Carisi : Counterpoise nr. 1 (Sonata) (1948)
Interview Carisi
Wolpe : Quartet (deel II, Con Moto) (1950/1954)
Projectie en interview Carisi
Carisi : Counterpoise nr. ? (for Mulligan) (1952)
Guus speelt Tatum / film / projectie (foto’)
Guus Janssen : Klotz (1994))
Toegift : Eisler Blue Parodie
DE VOLKSKRANT
MAANDAG 29 APRIL 2013
KLASSIEK/JAZZ *****
ROARING
TWENTIES
Onderdeel van Jazz it up!
17/5. Da-Da-Dancing, door de
Ebony Band. 25/6, Muziekgebouw,
Amsterdam
Rake tikken en wulpse gliitonen. Jazzitup! is de jongste afleveringvan de AAA-serie, waarin het Koninklijk Concertgebouworkest in samenwerking
met andere ensembles en instanties een thema nader belicht. Hierbij beleefde donderdag de Ebony Band een eenmalige wederopstanding.
Het roemruchte ensemble van hoboïst Werner Herbers leidt sinds de subsidie is ingetrokken een sluimerend bestaan, maar heeft toch kans gezien een nieuwe cd te produceren, Around Prague1922-1937.
In het Muziekgebouw bracht het een veelzijdige selectie uit eerder gespeeld repertoire, waarin het werk van de in 1942 in een concentratiekamp omgekomen Erwin Schulhoff een belangrijke plaats had. Schulhoffs linkse overtuigingen gingen hand in hand met zijn voorliefde voor iazz en dadaïstisch absurdisme.
Actrice Loes Luca leverde van dit laatste een onvergetelijk staaltje met het in
partituur gebrachte gehijg en gekreun van de Sonota erotica.
Ongebruikelijk zijn ook instrumenten als de met een schalbeker uitgeruste violophone of de contrafagot die hier werden ingezet voor gesublimeerde tango's, ragtimes en verknipte syncopes.
Met werkvan Johnny Carisi en Stefan Wolpe maakte de Ebony Band hoorbaar
hoe iazz zich na de oorlog bewoog naar de frontlinies van de muzikale
avantgarde. In de rake tikken en wulpse glijtonen van Guus ]anssens
Klotz, waarin de componist zelf met een hi-hat-stoorzender speelt voor de
solopartij van Marleen Asberg, treedt het element op de voorgrond dat in
klassieke muziek zo vaak ontbreekt, maar waarin jazz uitblinkt: humor.
Frits van der Waa