1995 Invloeden Tweede Weense School
Arnold Schönberg en zijn Weense leerlingen, die de geschiedenis zijn ingegaan als de Tweede Weense School, hebben een immense invloed op het componeren in deze eeuw gehad. Als belangrijkste kenmerk van deze Weense School gelden de radicale vernieuwingen op het gebied van de harmonie (uiteindelijk resulterend in het zogenaamde twaalftoonsysteem), waarover Schönberg in 1911 een baanbrekende studie schreef. De muzikale basis lag echter onverminderd bij de Weense klassieken (Haydn, Mozart, Beethoven, de oorspronkelijke Weense School). Brahms en Maher werden als gewaardeerde voorlopers beschouwd. Schönberg heeft een uitgebreide kring van leerlingen gehad, maar zijn invloed reikte veel verder dan tot deze directe volgelingen. De componisten die op het Ebonyprogramma van deze avond staan hebben geen van allen bij Schönberg of een van zijn leerlingen gestudeerd, maar kwamen er na het horen van zijn muziek of het bestuderen van zijn partituren, uit eigener beweging toe zich muzikaal aan te luiten bij Schönbergs revolutionaire harmonische ideeën. Het twaalftoonsysteem (dodecafonie) - waarbij alle twaalf tonen van het octaaf een gelijke functie hebben zodat er geen sprake is van toonsoorten (met grondtonen, consonanten of dissonanten) - werd door al deze componisten als uitgangspunt voor hun eigen muzikale taal genomen. Het leverde fascinerende en rijk geschakeerde muziek op.
Uitvoerenden:
Ebony Band
Werner Herbers, muzikale leiding
Ingrid Kappelle, sopraan
Programma:
Józef Koffler | Trio opus 10(1928) |
(1896-1944?) | Alegro molto moderato |
Andante molto cantabile | |
Alegro molto vivace | |
Wladimir Vogel | Aria (1949/1956) |
(1896-1984) | |
Max Brand | Fünf Biblische Balladen (1925) |
(1896-1980) | |
Erich Itor Kahn | Huit Inventions (1937) |
(1905-1956) | 1. (in C) |
3. Sur un theme de Brahms | |
5. Energico | |
Kees van Baaren | Septet (1952) |
(1906-1970) | Allegro non troppo |
Andante sostenuto | |
Vivace | |
Józef Koffler | Kantate: die Liebe opus 14 (1931) |
Adagio | |
Andante tranquillo | |
Kees van Baaren Septet (1952) | Allegro molto TempoI
|
Erich Itor Kahn | Ouverture Radiomusik II (1933)
|
Uitgevoerd:
Concertgebouw, Kl.Zaal, Amsterdam, 15 oktober 1995
Utrecht, Vredenburg, 24 oktober 1995