1996 Guus Janssen Trio
Ebonyband & Guus Janssen Trio
De composities die het Trio Janssen Glerum Janssen en de Ebony Band ten gehore brengen bewegen zich op het grensgebied tussen jazz en gecomponeerde moderne muziek, en komen zowel op klassieke als op jazzpodia goed tot hun recht.
Zij zijn geschreven door componisten van wie de 'roots' in de jazzmuziek lagen, maar die zich sterk hebben laten beïnvloeden door de taal van de moderne-klassieke concertmuziek. De belangrijkste jazz-achtergrond van deze componisten ligt verankerd in de zogenaamde Cool Jazz van de jaren '50. De composities die de Ebony Band speelt bevatten nauwelijks jazzimprovisaties, maar wel uitgeschreven jazzpatronen en -ritmes. Ook in de bezettingen (de combinatie van de instrumenten) en in de keuze van de musici is de invloed van beide muziekwerelden duidelijk herkenbaar.
Het Trio Janssen Glerum Janssen benadert de traditie van het jazz-pianotrio op zeer eigenzinnige wijze, gebruik makend van technieken uit de nieuwste gecomponeerde en geïmproviseerde muziek. In de 'Vrij naar'- serie dienen fragmenten uit solo's van jazzpianisten als vertrekpunt voor improvisaties, waarin de drie musici een gelijk aandeel hebben.
Uitvoerenden:
Ebony Band
Trio Janssen Glerum Janssen
Werner Herbers, muzikale leiding
Programma:
Ebony Band | |
Guus Janssen | Passevite (1995) |
Klotz (1995) | |
George Russel | All about Rosie (1957) |
Jimmy Guiffre | The sheepherder (1957) |
William Russo | An image of Man (1958) |
John Carisi | Counterpoise no. 1 (1948) |
Counterpoise no. 2 (1948) | |
Sounds of Silences (1975) | |
Angkor Wat (1961) | |
Moon Taj (1961) | |
Trio Jannsen Glerum Janssen | Vrij naar LT |
Vrij naar EG | |
Vrij naar M | |
Subconcious Lee | |
Lennies Pennies | |
Marshcello | |
Non Stop | |
Lighter | |
Stomp |
Uitgevoerd:
Muziekcentrum Frits Philips, Eindhoven, 27 maart 1996
de Doelen, Rotterdam, 28 maart 1996
Gigant, Apeldoorn, 29 maart 1996
Bim huis, Amsterdam, 30 maart 1996
de Oosterpoort, Groningen, 3 april 1996
Kloveniersdoelen, Middelburg, 6 april 1996