1999 Nieuwe serie Ebony Band
Eens temeer betuigen Werner Herbers en de Ebony Band van hun liefde voor muziek die in de schaduw ontstond: de schaduw van beroemde leermeesters, de naderende Tweede Wereldoorlog - of beide, zoals in dit programma rond leerlingen van Arnold Schönberg. 'Ik houd van het dioom uit de jaren twintig en dertig', verklaarde Herbers onlangs in de Vredenburg Maandagenda. 'Vooral de ontwikkelingen die Schönberg in gang heeft gezet fascineren me enorm: een revolutie in het componeren die door de Tweede Wereldoorlog is afgeknepen.'De Amerikaan Adolph Weiss ontwikkelde zich na zijn leerperiode bij Schönberg buiten de aandacht van het Europese muziekleven. Het werk van de mysterieuze Norbert von Hannenheim is, met de componist zelf, in de stofwolken van het oorlogsjaar verdwenen en moet nog steeds grotendeels gereconstrueerd worden. Tevens breidde de Ebony Band (op verzoek van het Festival van Vlaanderen) het repertoire uit met Alban Bergs Kammerkonzert.
Uitvoerenden:
Ebony Band
Werner Herbers, muzikale leiding
Vera Beths, viool
Franziska Hirzel, sopraan
Gerard Bouwhuis, piano
Programma:
Adolph Weiss | Kammersinfonie (1926-27) |
(1891-1971) | |
Norbert von Hannenheim | |
(1898-1943) | Liederen in een bewerking voor orkest door: |
Geert van Keulen | |
der betrühte Landknecht | |
Liebeslied | |
Mohn, roter Mohn | |
Spanische Tänzerin | |
Vorgefühl | |
Todeserfahrung | |
Alban Berg | Kammerkonzert (1924-25) |
(1885-1935) | I Tema scherzo con variazioni |
II Adagio | |
III Rondo timico con introduzione |
Uitgevoerd:
Vredenbrug, Utrecht, 3 mei 1999