2000 Vocaal festival
Vocaal Festival, Una Cierta España
Wanneer men de Spaanse musicologen mag geloven, dan stelde de Spaanse muziek van de eerste helft van de 20 ste eeuw niet veel voor. Hun bezwaar was dat de Spaanse indentiteit ver te zoeken was door gebrek aan goede opleidingen, uitgevers en uitvoeringspraktijk. Kortom, dat er geen voedingsbodem was, waardoor een hele componisten generatie zich te veel door met name het Franse muziekleven had laten beïnvloeden. Dat componisten als Albeniz, Granados, De Falla, Turina of Rodrigo en via hen ook Gerhard, Rodolfo, Halffter en vele anderen hun kennis en inspiratie in Parijs opdeden, staat buiten kijf. En inderdaad werd er buiten Barcelona en Madrid (en ook daar slechts mondjesmaat) vrijwel geen hedendaagse muziek gespeeld en bezat Spanje geen belangrijke uitgevers waardoor vrijwel alle werken van vooraanstaande componisten in het buitenland werden uitgegeven.
Toch betekent het niet dat de Spaanse composities geen eigen karakter en identiteit hadden, daarvoor was de invloed van de Spaanse (volks)muziektraditie op zulke uiteenlopende componisten als Guridi, Falla of Gerhard te groot. De invloed reikte zelfs tot ver buiten Spanjes grenzen. Debussy en Ravel, Chabrier, Lalo, Bizet en zelfs de Russen Glinka en Rimsky-Korsakov schreven 'Spaanse' muziek.
Uitvoerenden:
Ebony Band
Werner Herbers, muzikale leiding
Pilar Jurado, sopraan
Terence Mierau, tenor
Programma:
Jesùs Guridi | Suite uit El Caserio (1926) |
(1886-1961) | uit Mirentxu (1909) |
Paul Bowles | The wind remains (1943), |
(1910-1999) | |
Manuel de Falla | Psyché (1924) |
(1876-1946) | |
Rodolfo Halffter | Divertimento op. 7a (1935) |
(1900-1987) | Allegretto vivace |
Andante calmo Allegretto vivace | |
Allegro Deciso ed energico | |
Tempo di marcia | |
Roberto Gerhard | Cacionero de Pedrell (1941) |
(1896-1970) |
Uitgevoerd:
Concertgebouw kleine zaal, Amsterdam, 4 februari 2000