2004 De Passie van Werner Herbers
DE PASSIE VAN WERNER HERBERS
Muziekcenrum Vredenburg, Utrecht
29 maart 2004
Ebony Band
Werner Herbers, cond.
Sepp Grotenhuis, pianp
Bernard Loonen, tenor
Daniel Reuss, spreekstem
Cappelaa Amsterdam (cond. Daniel Reuss)
Sopraansolo : Aso Olsson
Wijlen bioloog/dichter/filosoof Dick Hillenius maakte ooit onderscheid tussen mensen met ontdekkingsplezier en mensen met herkenningsplezier.
De eerste categorie gaat het liefst naar een Gaudeamus concours, de tweede luistert naar 'muziek voor miljoenen'.
Bij mij is sprake van een combinatie van deze twee eigenschappen, en wel zodanig dat mijn passie ligt bij de muziek uit het ionterbellum, bij alles wat in deze meest creatieve en veelzijdige periode van de muziekgeschiedenis ontstond tussen twaalftoonsmuziek en jazz in : muziek waarin oude waarden als ritme, melodie en harmonie nog steeds wel basiselementen waren, maar waar zeer vrij mee werd omgegaan.
De stukken van deze avond bevatten alle ingrediënten van een echt Ebony-programma:
* de geniale wijze waarop Stefan Wolpe elementen uit de jazz en dansmuziek van zijn tijd heeft vervormd (maar wel herkenbaar heeft gelaten) tot muziek die veel verwantschap vertoont met de allermodernste (kunst)muziek van de Tweede Weense School (Schönberg c.s.), vooral in de Charleston, de tweede Tango en de Rag-Caprice;
*het avontuur dat Mosolov aandurfde, de effecten, de bijwijlen suspens-achtige muziek, waar Hitchcock-componist Bernard Herrmann jaloers op zou zijn geweest;
*een oratorium, niet op het lijdensverhaal, maar op het relaas van een stel Engelse matrozendat in opstand kwam tegen een verbod op jazzmuziek in de officiersmess (een waar gebeurd verhaal!) -
dát zijn elementen waarbij mijn herkennend-ontdekkingsplezier volledig aan zijn trekken komt!
Stefan Wolpe : Suite from the Twenties (191926/29)
(arr. Geert van Keulen)
Alexander Mosolov : Concert voor piano en klein orkest op.14 (1926/27)
Erwin Schulhoff : H.M.S.Royal Oak - Jazzoratorium (1930)